svar på frågor!

vet du hur det är med bal om man går tredje året i Spanien?


Skolans gymnasieelever brukar ordna en bal i maj för alla på gymnasiet. Tror inte att det är skolan som står för det utan det är elever som fixar det själva. Balen var förra året vid en golfbana i Puerto Banos om jag inte minns helt fel. (Hittade en bild nu!)
Lärde du dig mycket spanska under halv året du var där?
Jag har lärt mig mer spanska, det som har utvecklats mest är det spontana vardagliga snacket och förståelsen. I och med att vår spansklärare inte kan svenska (hon försöker lära sig och sjunger svenska sånger i den svenska kyrkan, jättegullig) så är spanskalektionerna verkligen helt på spanska. I början kan det vara svårt att förstå allt, men du förstår oftast helheten. Efter tre månader så tänker du knappt på att det är spanska som pratas då du nästan förstår allt. Hur mycket du lär dig hemma hos din värdfamilj är väldigt olika. Hamnar du i en bra värdfamilj som är intresserad av att få veta saker om Sverige och som verkligen vill lära dig spanska så självklart lär du dig också mycket spanska hemma. Jag lärde mig nog mest spanska i skolan, men som sagt, olika för alla.
Är utbildningen bra på skolan :)?

Ja, den är som vilken vanlig svensk gymnasieskola som helst. De måste ju följa skolverkets regler. De lärare som jag har haft har varit hur bra som helst. Skulle gissa på att det är rätt eftertraktade tjänster på den skolan, så de har nog rätt många att välja på = bra lärare! Lärarna blir lite som din andra förälder där nere i och med att värdfamiljen inte alltid kan hjälpa dig med allt. Lärarna är verkligen jättegulliga och de stället alltid upp. Vi hade även en kontaktperson, Liza, som var den underbaraste läraren jag någonsin haft. Hon ställde alltid upp. Ville vi ha julbak på skolan, ja då fixade hon det! Du får helt klart en annan kontakt med lärarna i Spanien än i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Amanda hedman

Heej :) Undrar bara hur du gjorde för att söka in till skolan i fuengirola? :)

2011-02-04 @ 14:50:21

KOMMENTERA:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0